1. Apakah Insurans Kemalangan Diri?
Insurans Kemalangan Diri (Zurich Am) Insurans Kemalangan Diri menyediakan pampasan kepada anda sekiranya berlaku Kecederaan Badan, hilang upaya atau kematian atau kesulitan yang disebabkan semata-mata dan secara langsung oleh kejadian mengejut, tidak dijangka dan kebetulan yang berlaku secara tidak dijangka di Malaysia sahaja. Sila rujuk dokumen-dokumen berikut untuk maklumat lanjut mengenai produk Insurans Kemalangan Diri termasuk perlindungan dan pengecualian:
Complimentary Personal Accident
Insuran kemalangan Diri Asas / Emas - Insurans Kemalangan Diri - Lembaran Pendedahan Produk
- Insurans Kemalangan Diri - Polisi Induk
PerlindunganKu Allianz4All
PerlindunganKu Allianz4All menyediakan pampasan sekiranya berlaku kematian atau hilang upaya kekal pemegang polisi akibat kemalangan. Faedah lain seperti pendapatan hospital harian, perbelanjaan perubatan dan bantuan kecemasan (banjir) disediakan.
Sila rujuk dokumen berikut untuk maklumat lanjut mengenai produk insurans PerlindunganKu Allianz4All termasuk perlindungan dan pengecualian:
2. Apakah itu Perlindungan Tenang?
Perlindungan Tenang ialah inisiatif Bank Negara Malaysia yang dibangunkan bersama industri insurans dan takaful untuk menawarkan pelan perlindungan yang berpatutan, mudah diakses, mudah difahami, dan mudah dituntut.
Ia bertujuan untuk memenuhi keperluan golongan yang kurang mendapat perkhidmatan, khususnya 40% isi rumah terbawah (B40), dengan menyediakan perlindungan insurans dan takaful terhadap risiko utama kehidupan.
PerlindunganKu Allianz4All iaitu produk insurans kemalangan diri, akan ditawarkan sebagai produk Perlindungan Tenang untuk dibeli di platform Shopee dan ShopeePay.
3. Apakah nama pembekal insurans yang menawarkan Insurans Kemalangan Diri?
Insurans Kemalangan Diri (Zurich General)
Produk ini ditaja jamin oleh Zurich General Insurance Malaysia Berhad ("Zurich"), dan diedarkan oleh ejen insurans yang dilantik oleh Zurich, MoneeInsure Agency Malaysia Sdn. Bhd. (sebelum ini dikenali sebagai SeaMoney Capital Malaysia Sdn. Bhd.) (“MoneeInsure”) melalui platform Shopee.
PerlindunganKu Allianz4All
Allianz General Insurance Company (Malaysia) Berhad ialah syarikat insurans yang bekerjasama dengan Shopee untuk pengedaran kepada semua pengguna Shopee / ShopeePay.
4. Apakah perlindungan / manfaat yang disediakan?
Insurans Kemalangan Diri (Zurich Am) :
Faedah | Jumlah Insurans bagi Individu Dewasa yang Dilindungi* |
Complimentary | Asas | Emas |
Kematian dan Hilang Upaya Kekal akibat Kemalangan | RM9,000 | RM18,000 | RM40,000 |
Pendapatan Hospital akibat Kemalangan | RM25/hari (sehingga maksimum 30 hari) | RM50/hari (sehingga 15 hari) | RM50/hari (sehingga 60 hari) |
Elaun Tunai (penghospitalan akibat kemalangan) | RM50 | RM100 | RM100 |
Pendapatan Hospital disebabkan Penyakit Bawaan Vektor | N/A | N/A | RM50/hari (sehingga 60 hari) |
Perbelanjaan Pemakaman (kematian akibat kemalangan) | N/A | N/A | RM500 |
Insuran kemalangan Asas / Emas- Faedah untuk kanak-kanak ialah 50% daripada jumlah insurans faedah dewasa sahaja.
- Kategori Kanak-kanak adalah merujuk kepada individu yang diinsuranskan yang berumur antara tiga puluh (30) hari hingga tujuh belas (17) tahun (umur pada ulang tahun seterusnya)
PerlindunganKu Allianz4All
Faedah | Pelan 1 | Pelan 2 |
Kematian atau Hilang Upaya Kekal akibat kemalangan | Sehingga RM30,000 | Sehingga RM50,000 |
Pendapatan hospital kerajaan akibat kemalangan atau penyakit | RM50/sehari (sehingga maksima 30 hari) | RM100/hari (sehingga maksima 30 hari) |
Perbelanjaan perubatan hospital kerajaan akibat kemalangan atau penyakit | Sehingga RM500 | Sehingga RM750 |
Bantuan kecemasan (pengungsian akibat banjir) | Sekaligus RM500 | Sekaligus RM750 |
5. Adakah saya boleh membatalkan polisi saya?
Insurans Kemalangan Diri (Zurich Am)
Sila ambil perhatian bahawa apabila polisi berjaya dikeluarkan, ia tidak boleh dibatalkan dan pembayaran balik tidak akan dibenarkan. Perlindungan anda akan tamat pada tarikh terakhir Tempoh Perlindungan.
PerlindunganKu Allianz4All:
Terdapat tempoh tontonan percuma selama 15 hari untuk produk ini. (Pengiraan adalah dari tarikh permintaan pembatalan hingga tarikh mula polisi.) Pembatalan dalam tempoh ini dibenarkan dan bayaran balik penuh akan diberikan tertakluk kepada tiada tuntutan dibuat & TNC lain. Pembatalan selepas tempoh tinjauan percuma tidak akan menerima sebarang bayaran balik.
6. Apakah yang perlu saya lakukan jika terdapat perubahan pada butiran hubungan/peribadi saya?
Insurans Kemalangan Diri (Zurich Am)
Sila maklumkan Zurich mengenai sebarang perubahan dalam butiran hubungan anda/profil kehidupan termasuk pelantikan, pekerjaan dan kegiatan peribadi yang akan memberi kesan risiko kepada profil anda. Sila hubungi perkhidmatan pelanggan Zurich di 1-300-888-622 (Pusat Panggilan) atau callcentre@zurich.com.my (E-mel).
PerlindunganKu Allianz4All
Sila hubungi perkhidmatan pelanggan Allianz di customer.service@allianz.com.my atau 1300 22 5542 untuk sebarang perubahan dalam butiran hubungan/peribadi anda.
7. Berapakah tempoh perlindungan insurans?
Insurans Kemalangan Diri (Zurich Am)
Complimentary Personal Accident
Tempoh perlindungan adalah selama 30 hari.
Kemalangan Diri Asas/Emas
Tempoh perlindungan adalah selama 1 tahun.
PerlindunganKu Allianz4All
Tempoh perlindungan adalah selama 1 tahun.
8. Bolehkah tempoh 'Complimentary Personal Accident' bertindih dengan tempoh perlindungan Kemalangan Diri Asas/Emas?
Ya, dan jumlah diinsuranskan untuk kedua-dua pelan boleh digabungkan semasa tempoh perlindungan kedua-dua pelan.
Sebagai contoh, jika anda menebus 'Complimentary Personal Accident' dan membeli Kemalangan Diri Asas pada hari yang sama, kedua-dua pelan akan bermula pada tarikh kuatkuasa yang sama.
9. Adakah terdapat perkhidmatan selepas jualan & tuntutan yang ditawarkan kepada pelanggan selepas pembelian insurans?
Insurans Kemalangan Diri (Zurich Am)
Bagi penjelasan maklumat produk, bantuan proses pembelian dan promosi, sila hubungi kami melalui Panggilan Internet atau Chat bersama Ejen di aplikasi Shopee.
Untuk pertanyaan berkaitan tuntutan dan sokongan lain, sila hubungi perkhidmatan pelanggan Zurich di 1-300-888-622 (pusat panggilan) atau callcentre@zurich.com.my (E-mel). Untuk aduan atau pertikaian berkaitan dengan sijil insurans, sila emel Zurich di feedback@zurich.com.my.
PerlindunganKu Allianz4All
Untuk penjelasan maklumat produk, bantuan perjalanan pembelian, dan pertanyaan promosi, sila hubungi kami menggunakan Panggilan Internet atau ciri Sembang Langsung pada platform dalam talian.
Untuk sebarang pertanyaan lain mengenai polisi anda seperti pertanyaan/penyerahan tuntutan, penamaan benefisiari, dan pembatalan, sila hubungi bantuan khidmat pelanggan Allianz di; 1300 22 5542 (Pusat Panggilan) atau customer.service@allianz.com.my (E-mel).